top of page

                                          ANGRERETT.

​

Angrettloven

Angrerettloven gir deg som forbruker ( kunde ) krav på en rekke opplysninger når du handler varer eller tjenester på nett. Loven regulerer også forbrukerens rett til å angre på slike kjøp.

Når avtaler inngås elektronisk skal kunden få presentert de viktigste opplysningene rundt kjøpet rett før betaling. Dette kan være opplysninger om varen eller tjenestens viktigste egenskaper og samlet pris. I utgangspunktet har forbrukeren angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt. Corpuslatte omtaler varer i teksten og henviser da til varer og produkt kjøpt i nettbutikken vår. Utover dette omtales tjeneste som samtaleterapi & coaching ved Corpuslatte.

​

Partene

Er CorpusLatte ( org.nr. 927534762 ), Kvalvikveien 9 b 8012 Bodø, Corpuslatte@gmail.com eller CorpusLatte@outlook.com

​

Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. 

Coprpuslatte benytter betalingsløsninger som Stripe og Vipps. Kunden belastes da umiddelbart ved kjøp av tjenester ( samtaleterapi & coaching ), eller varer i nettbutikken.

Ved endring av avtale i bestilt tjeneste ( samtaleterapi & coaching) gjelder regelen om tilbakebetaling av betalt bestilling av time innenfor våre regler om at avbestilling og endring av timer. Dette skal foregå 24 timer før kunde har oppsatt og avtalt ( betalt ) time om beløpet skal refunderes. Timer avbestilt/endret etter 24 timer før inngått avtale om samtaleterapi & coaching belastes i hovedsak i sin helhet av kunden. Ved helg/høytid/helligdager må avbestilling/endring være gjort før slik dag, altså på virkedag. Refusjon for betalt beløp for tjeneste innenfor overholdt 24 timers regel utføres på virkedager. Det gis ikke refusjon eller tilbakebetaling på timer benyttet av kunden.

For varer kjøpt i nettbutikk gjelder angreretten og Corpuslatte benytter 14 dager angrerett fra tidspunktet etter kunden mottok varen. Umyndige kan ikke kjøpe tjenester( samtaleterapi & coaching ) hos Corpuslatte da vi ikke tilbyr umyndige personer dette. 

​

Levering

Levering er skjedd når kjøperen har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter betalingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

​

Angrerett; bruk av, frister og rettigheter

Med mindre avtalen er unnlatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overgoldt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig ( angrerettskjema, e-post eller brev ).

Last ned angrerettskjema HER

Angrefristen begynner å løpe :

- ved kjøp av enkeltstående varer i nettbutikk vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

- består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

- for kjøp av tjenester(samtaleterapi & coaching) gjelder angrefristen for tilbakebetaling av betalt beløp for bestilt og reservert time om 24 timers fristen er overholdt. Her tilfaller ansvaret hos kunden for å overholde 24 timers fristen om bestilt og avtalt time som ønskes endret/avbestilt faller på/mellom helg, høytid og helligdager.

Om 24 timers fristen ikke er overholdt belastes kunden i sin helhet. bare i særskilte tilfeller kan refusjon avtales.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Hos Corpuslatte innebefatter dette ikke nettkurs fra nettbutikk. 

Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor kostnad eller ulempe for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse at selgeren oppfyller. Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøper oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan be om å få hevet kjøp av tjeneste ( samtaleterapi & coaching ) om selger må avlyse/endre på avtalt time som ikke overholder 24 timers varsel til kunden. Dersom selger overholder 24 timers varsel til kunden om endring av time vil det ikke bli tilbakebetalt for kjøpt tjeneste ( samtaleterapi & coaching ) av kunden.

Mangel ved varen

Hvis det foreligger en mangel ved en vare kjøpt i Corpuslatte`s nettbutikk må kjøper innen rimelig tid etter at dette ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

- Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

- Prisavslag

Kjøper kan kreve passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.

- Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Konfliktløsing

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon

23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no

​

Sist endret 03.10.2022

​

@2024 CorpusLatte

bottom of page